‘CONCERTS FOR UKRAINE’ – Boccherini & Pergolesi STABAT MATER

Concertseizoen 2021-2022 In de serie 'CONCERTS FOR UKRAINE'/ Concerten voor Oekraïne: Dinsdag 7 juni 2022 Sint Gertrudiskerk, Bergen op Zoom, 20:00 uur Scarlatti & Pergolesi STABAT MATER Iryna Krasnenko - sopraan, Yulia Postavnichaya - alt A Ukrainian/Dutch String Ensemble Algehele leiding en continuo: André Telderman
  • Event Schedule7 juni 2022 at 08:00 to 7 juni 2022 at 22:00
  • LocationSint Gertrudiskerk Bergen op Zoom
Sint Gertrudiskerk Bergen op Zoom
07 juni 2022
dinsdag
- € 25,00
7 juni 2022
Dinsdag

€ 25,00 - € 20,00

Omschrijving

Kort na het begin van de Russische agressie tegen Oekraïne, ondernam de Stichting HCK Concerten een poging om een benefietconcert te organiseren. In korte tijd was (bijna) alles geregeld: het programma, de datum, locatie en solisten en dirigent, die net als het beoogde orkest om niet hun medewerking zouden verlenen. Alleen het orkest kregen we niet geformeerd: heel veel musici waren op dat moment al bezig met het ‘om niet’ musiceren voor Oekraïne en strandde daardoor dit benefietconcert.

Nu doe we opnieuw een poging. Een maand geleden werden we benaderd door het Oekraïnse Ministerie van Cultuur. Men was voornemens om (mannelijke) musici uit Kharkiv toe te staan voor een bepaalde periode in Nederland op te treden, met als voornaamste doel de aandacht voor Oekraïne levend te houden, naast gerichte fondsenwerving. Gezien onze jarenlange band met de Kharkiv Opera en het Academisch koor en orkest uit de stad zijn wij op dat aanbod ingegaan en zijn in allerijl begonnen met de organisatie van een aantal concerten voor Oekraïne. De opbrengst van de serie ‘Concerten voor Oekraïne’ is bestemd voor een bijzonder project: het bepantseren van ambulances in de steden Kharkiv en Dnipro. Daarnaast hebben alle Oekraïnse vluchtelingen die in deze regio wonen gratis toegang tot alle concerten.

Het tweede concert in deze serie is het Stabat Mater concert op dinsdag 7 juni om 20:00 uur in de Sint Gertrudiskerk (die ons om niet door het parochiebestuur beschikbaar is gesteld).

Op het programma staan de Stabat Mater versies van Luigi Boccherini en Gian Baptista Pergolesi (beiden voor sopraan- en altsolisten, strijkers ensemble en continuo) die worden ingeleid door de Gregoriaanse hymne gezongen door de mannen van Hét Concertkoor.

Medewerking wordt verleend door de uit Kyiv afkomstige sopraan Iryna Krasnenko, de alt Yulia Postavnichaya (afkomstig uit Kharkiv) en een uit voornamelijk Oekraïnse professionele musici bestaand strijkers ensembe. De leiding van het concert het André Telderman die tevens het continuo orgel zal bespelen.

Kies uw ticket

Ticket Prices