Helaas is het Herdenkingsconcert 75 jaar bevrijd Nederland gecanceld, hopelijk kan dit concert op 2 mei 2021 uitgevoerd worden.

Helaas is het Herdenkingsconcert 75 jaar bevrijd Nederland gecanceld, hopelijk kan dit concert op 2 mei 2021 uitgevoerd worden.
Beethoven: Missa in C en Mozart: Requiem met Tetyana Koryakina-sopraan, Charlotte Stoppelenburg-alt, Alex Vermeulen-tenor, Kris Belligh-bas. Hét Concertkoor, Amsterdam Mendelsohn Chamber Orchestra, André Telderman-dirigent
  • Event Schedule3 mei 2020 at 08:00 to 3 mei 2020 at 18:00
  • LocationSint Gertrudiskerk Bergen op Zoom
Locatie
Sint Gertrudiskerk Bergen op Zoom
Datum
03 mei 2020
zondag
Tijd
8:00
3 mei 2020
Zondag
16:30
 
€ 29,00 - € 37,50
 
Beethoven: Missa in C - Mozart: Requiem (Maunder version)

2020: Herdenking 75 jaar bevrijd Nederland en Beethovenjaar

Op Zondagmiddag 3 mei herdenkt Hét Concertkoor het 75ste jaar van het einde van de Tweede Wereldoorlog met een concert de in het teken staat van het herdenken van de slachtoffers ervan, met de uitvoering van het Requiem van Mozart.

Daaraan voorafgaand wordt in het kader van het Beethovenjaar 2020 (Beethovens 250ste geboortejaar), diens Mis in C uitgevoerd. Als introductie van het concert klinkt het wonderschone vierde deel van Beethoven Herdenkingscantate WoO 87 voor sopraansolo, solistenkwartet, koor en orkest: ‘Da stiegen die Menschen an’s Licht’.

De Herdenkingscantate schreef Beethoven in 1790 (op 19-jarige leeftijd) naar aanleiding van de dood van de Oostenrijkse keizer Joseph II. Het werk werd echter tijdens zijn leven niet uitgevoerd noch gedrukt. Pas in 1884 ging het in Wenen in première en verscheen het in 1888 voor het eerst in druk als supplement bij de Complete Werken. Het blijft ook nu een van Beethovens onbekende vocale werken.

Beethovens Mis in C groot is onlosmakelijk verbonden met de reeks grote missen die Joseph Haydn vanaf 1895 jaarlijks voor zijn werkgever Prins Nikolaus Esterházy II componeerde.

Wegens zijn slechte gezondheid stopte Haydn in 1802 met deze traditie en in 1807 bestelde de prins daarom een mis bij Beethoven om die traditie voort te zetten. Beethoven was zich zeer bewust van de hoge kwaliteit van Haydns missen en was bang voor zijn eigen resultaat. Hij componeerde de mis dan ook in de stijl van Haydn en overhandigde de mis met grote aarzeling aan Esterházy.

De mis werd uitgevoerd in de kapel van slot Esterházy op 13 september 1807. De reactie die hij eigenlijk al verwachtte kreeg hij ook: de prins was niet tevreden. Beethoven herschreef de mis en twee delen ervan gingen in première bij het beruchte marathonconcert van 22 december 1808 waarbij ook de 5e, 6e symfonie het vierde pianoconcert en de koorfantasie hun première beleefden.

Beethoven had de mis oorspronkelijk aan de prins opgedragen, maar na de pijnlijke reactie van Esterházy, bood Beethoven de mis voor druk bij Breitkopf & Härtel aan en droeg deze versie op aan een andere prins: prins Ferdinand Kinsky.

Een kenmerkende Beethoven-reactie…

Mozarts Requiem bleef onvoltooid…

Aangezien het een dodenmis op bestelling was en Mozarts weduwe Constanze het honorarium ervoor hard nodig had, werd het werk in haast door vier leerlingen van Mozart voltooid, waarbij Franz Xaver Süssmayer het overgrote deel voor zijn rekening nam. Ondanks zijn gebrek aan talent en fouten in de partituur groeide Mozarts Requiem in deze versie uit tot een monument. Grote componisten als Brahms en Richard Strauss uitten zich zeer laatdunkend over het aandeel van Süssmayer, maar het duurde tot de jaren 70 van de vorige eeuw tot een aantal musicologen zich serieus bogen over het Requiem om de aperte fouten en onhandigheden te verbeteren.

De Engelse musicoloog Richard Maunder presenteerde in 1984 zijn hercompositie, inclusief de slotfuga van het Lacrymosa waarvan pas in 1965 een fragment was teruggevonden. Het complete werk werd door Oxford University Press samen met Carus Verlag uitgegeven en deze versie wordt door Hét Concertkoor uitgevoerd.

Kies uw ticket