Medewerkenden aan de Matthäus-Passion op 3 april 2011 en de Johannes Passion op 20 april 2011
        
          Heleen Koele
beweegt zich op alle terreinen van haar vak. Helder, warm flexibel en veelzijdig zijn de woorden die vaak genoemd worden als het gaat over haar zang of het nu gaat om oratorium, opera, lied of om ensemblezang. Heleen Koele werkte de afgelopen drie jaar als solist met orkesten als Concerto ‘d Amsterdam, Amsterdam Sinfonietta en het Combattimento Consort. Heleen wordt gevraagd voor uiteenlopend repertoire, zoals de passies van Bach, het Requiem van Brahms, het Requiem van Verdi of van Tippett A child of our time. De Telegraaf schreef over het Requiem van Brahms o.l.v. Marcus Creed “de meeste warmte werd tentoongespreid door de sopraan Heleen Koele. Haar goudgerande stem liet het “Ihr habt nun Traurigkeit” gloeien, zeldzaam en intens“. Naast dramatische operarollen als Suor Angelica (Puccini) en Euridice (Gluck) ontdekte zij haar komisch talent in de natuur van Friesland: 2008 Fra Diavolo (Aubert), 2009 Il Pittore Parigino (Cimarosa), augustus 2010 Figaro, naar Le Nozze di Figaro van Mozart. Samen met haar vaste pianist Steven Faber vormt Heleen een liedduo. Met het Jeugd Orkest Nederland o.l.v. Jurjen Hempel zong zij de Vier Letzte Lieder van Richard Strauss. Heleen maakt sinds 1998 deel uit van het Nederlands Kamerkoor.

          Elise Caluwaerts
studeerde eerst gelijktijdig aan de conservatoria van Antwerpen (klassieke zang) en Brussel (oude muziek) om daarna haar studies voort te zetten aan het Koninkijk Conservatorium van Den Haag, waar ze in 2006 Cum Laude afstudeerde. Masterclasses volgde ze o.a. bij Elly Ameling en David Wilson Johnson. Elise zong als soliste o.a. met Philippe Herreweghe en het Concertgebouworkest in het Concertgebouw van Amsterdam en het Vredeburg van Utrecht, met Jordi Savall en Hesperion XXI in Bozar, Brussel, met Luca Pianca en de Wienersängerknaben in het Konzerthaus van Wenen en  zong ook de wereldpremieres van de opera Void/Sunyata van Wim Henderickx  in Zurich, Zwitserland en Wired van Nicholas Lens in Beijing, China. Ze werkte reeds in heel Europa, Israel, Mexico en de Verenigde Staten samen met dirigenten als De Leeuw, Haim, Garrido en Gottfried.
Ze zong in de Vlaamse Opera, de Opera de Lille, Palacio Bellas Artes in Mexico, voor Radio France Paris en op festivals als het Festival de Beaune, d’Ambronay, du Perigord, de Musica San Sebastian, de Musica Vigo, Oude Muziek Utrecht en het Festival van Vlaanderen.


         Johanneke Vogel studeerde klassieke zang aan het Koninklijk Conservatorium te Den Haag bij Lenie van den Heuvel en Maria Acda en volgde ensemblezang-masterclass met Simon Halsey, de docentenopleiding tot zangpedagoge en masterclasses (zang) bij Carolyn Watkinson. Op het moment wordt Johanneke gecoacht door Heleen Koele.

Als solist is Johanneke vaak te horen in cantateprojecten en verleent ze haar bijdrage met liederen en aria’s bij verschillende koorprojecten in het land. Ze was als sopraansolist te horen in onder andere het Requiem van Fauré, Mis in F van J.S. Bach, Gloria van Vivaldi, Requiem van Mozart, Rejoice in the Lamb van Britten, Love Unknown van M. Archer (Nederlandse première) en Hör’ mein Bitten van F. Mendelssohn. Bij het Wereld Jeugdkoor en Nationaal Jeugdkoor heeft ze gewerkt met dirigenten als Frieder Bernius, Ivan Fischer, Micha Hamel en Ed Spanjaard. Met deze koren heeft ze reizen gemaakt naar Zuid-Korea, Japan, Israël en Zwitserland.


          Carina Vinke treedt al sinds haar negende op in binnen- en buitenland. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in mei 2004 haar bachelor klassieke solozang behaalde. Tijdens de masteropleiding aan de Nieuwe Opera Academie studeerde Carina bij Jard van Nes. Carina behaalde in juni 2007 haar masterdiploma.
Vanwege haar bijzondere, warme stemgeluid en dramatisch talent, wordt Carina in de Internationale muziekwereld beschouwd als een veelbelovend zangeres. Carina is van vele markten thuis: zij heeft zich sinds 2005 gespecialiseerd in het Spaanse liedrepertoire en werkte o.a. met Teresa Berganza en José Maria Gallardo del Rey.
Als concertzangeres zingt ze oratoria, hedendaagse muziek en lied. Als operazangeres vertolkte ze onder meer Bradamante in Händels ‘Alcina’, Hermia in Brittens 'Midsummer Night's Dream' en Carmen in een bewerking van Peter Brook, 'La tragédie de Carmen'. Verder werkte ze mee aan diverse radio en televisieprogramma's.

          Inez Carsauw
studeerde af als muziekpedagoge aan het Lemmensinstituut te Leuven en behaalde in 1996 het zangdiploma aan het Koninklijk Vlaams Conservatorium te Antwerpen. Ze volgde masterclasses bij o.m. Vera Rozsa en Sarah Walker en was finaliste in de Mary Garden International Competition. Inez Carsauw is een veelzijdige zangeres. Als jonge soliste zong ze in talrijke hedendaagse muziektheaterprodukties. Taschenoper Wien engageerde haar in 1997 voor de wereldpremière van de opera “Resurrection” van Sir Peter Maxwell Davies. Nadien volgden rollen in ‘Mahagonny Songspiel’, ‘Happy End’ en ‘Der Silbersee’ van Kurt Weill. Bij de Vlaamse Opera maakte zij haar solodebuut in Jenufa (Janacek). In Nederland en België vertolkt ze met regelmaat de altsolopartijen in o.m. het Weihnachts Oratorium en de Passionen van Bach, de 9e Symfonie van Beethoven, en oratoria en concertwerken van Charpentier, Haydn, Händel, Mozart, Verdi (Requiem) en de Stabat Mater versies van Pergolesi en Rossini. Dit laatste werk zong ze zeer recent als soliste bij de Vlaamse Opera.

           Sarah Marieke van Lieshout
is een alt mezzo met zowel dramatische als lyrische kwaliteiten in haar stem.

Sarah Marieke heeft klassieke zang gestudeerd aan het Utrechts conservatorium bij Pierre Mak. In juni 2005 behaalde zij haar diploma voor zowel docerend- als uitvoerend musicus.Tijdens en na haar studie volgde zij masterclasses, koordirectiecursussen en workshops bij Marijke van Klaveren, Peter Kooij, Udo Reinemann, Nico van der Meel (klassiek), Jan Kortie, Annemarie Maas, Denise Jannah en Rhiannon (licht/jazz). Op dit moment wordt ze gecoacht door Esther Maas in Amsterdam. Sarah Marieke was te zien in de rol van onder andere “de verwende dochter” in Drebbel, een operapremière van Kees Wieringa (2008) en “Charlotte Butler” in Slotseyststory met muziek van Henry Purcell (2009). Zij is als zanger verbonden aan het Bachkoor Holland o.l.v. Gijs Leenaars, Consensus Vocalis o.l.v. Klaas Stok, en Ars Musica o.l.v. Patrick van der Linden, als één van de drie solisten bij Ginger en als soliste bij Alouer. Naast haar zangcarrière is zij ook werkzaam als vocale coach. Sinds 2005 is zij als zang- en koordocente verbonden aan het Spinoza Lyceum in Amsterdam.


          Alex Vermeulen is een van de meest ervaren Nederlandse zangers. Alleen al in het Concertgebouw van Amsterdam trad hij meer dan 150 maal solistisch op. Afkomstig uit Eindhoven, studeerde hij zang bij Louis Devos aan het Conservatorium van Amsterdam en zette na het behalen van het solistendiploma zijn studie voort aan het Conservatorium te Brussel, waar hij met Cum Laude afstudeerde. Hij zong daarna opera o.a. bij de Nederlandse Opera, de Vlaamse Opera en de Opera van Wallonië in opera’s van Verdi, Puccini, Boito, Wagner, Dvorak, Massenet, Gounod, Strauss, Menotti, Schreker, Levy, Barraud, Britten, Stravinsky, Monteverdi, Haydn en Mozart en bouwde ook een omvangrijk concert- en oratorium repertoire op. Hij zong onder dirigenten als de Waart, van Steen, Stulen, Bakels, Vis, Soudant, Ros Marba, Badea, Soustrot, Markovski, Zollman, Bartholomée, Paillard, Gribanov, Shpiller, Tabachnik, Aratani, Panteleev, Frantz, maakte vele radio- en tv-opnamen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Spanje, Italië, Zwitserland en Rusland. Alex Vermeulen treedt in heel Europa op met concerttournees en bij vele festivals. Hij trad op bij de prestigieuze serie Stabat Mater concerten in Oirschot, bij het Festival ‘Consonnances’ in St. Nazaire, bij het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en onlangs nog op het Finca Festival op Gran Canaria. Hij nam diverse cd’s op, waaronder de Caeciliamis van Gounod, Bach’s Matthäus Passion, het Requiem van Verdi, het Stabat Mater van Liszt en Pärt, naast Schubert’s Winterreise. Alex Vermeulen is muzikaal leider van Hét Concertkoor in zijn woonplaats Bergen op Zoom. Wegens zijn jarenlange verdiensten op muziekgebied zijn woonplaats, ontving hij in 2002 de Prijs voor Kunst en Cultuur van ‘Stad en Ommeland van Bergen op Zoom’. In het najaar van 2005 trad hij als solist op bij het huwelijk van Prins Floris en zijn Aimée, dat ook integraal door de NOS werd uitgezonden.

          Stephan Adriaens
is zijn zangstudie begonnen bij Jan Gooren aan de muziekschool te Heerlen. Vervolgens studeerde hij Solozang met specialisatie Opera bij Axel Everaert aan het Conservatorium Maastricht waar hij zijn bachelor diploma behaalde in 2009. Momen-teel is hij daar bezig met zijn master. Van 2006 tot en met 2009 zong hij regelmatig in de koren van Opera Zuid, Studium Chorale en André Rieu. Hij heeft opgetreden in het Concertgebouw (Amsterdam), de Gelredome (Arnhem) en diverse theaters in Nederland, België en Duitsland. Hij werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Hans Leenders en Erik van Nevel. Vanaf het seizoen 2009-2010 is hij voltijds in dienst bij het koor van de Vlaamse Opera. Als solist zong hij onder andere de tenorpartij in de Berliner Messe van Arvo Pärt en Aufer-stehung und Himmelfahrt Jesu van C.P.E. Bach (Düren, 2008), Il Duca di Mantova/Rigoletto van Giuseppe Verdi (Nederland, 2009) en werkte hij mee aan de eerste CD-opname van Ben van Beurdens Nocturne (samen met pianiste Tonie Ehlen, 2009).

          Paul Foubert
werd geboren te Sint-Niklaas en studeerde aanvankelijk notenleer en dwarsfluit aan de muziekacademie van zijn geboorteplaats. Al spoedig kwam er vocale interesse en studeerde hij aan het conservatorium te Antwerpen. Na beëindiging van deze studies, die hij in 1991 afsloot met grootste onderscheiding, is hij actief in verschillende vocale ensembles. Sinds 1992 is hij lid van het vocaal ensemble “Ex Tempore”, sinds 1993 bij de “Capella Brugensis” en van 1995 t/m 2002 bij “Il Fondamento”. Ook zingt hij sinds 1995 als freelancer mee met het Vlaams Radio Koor (vroeger BRT-koor). Bij deze ensembles verleende hij zijn medewerking aan tal van TV- en radio-opnames. Ook cd-opnames in binnen- en buitenland waaronder de Internationaal bekroonde CD “Der Tod Jesu” van Telemann, Bachkantates i.s.m. Musica Antiqua Köln, verder nog de genomineerde opera-cd “Tancredi” van Rossini o.l.v. Alberto Zedda.  Ook de filmmuziek voor de Disney-films ‘De klokkenluider van Notre-Dame’ en ‘Mulan’ zijn vernoemenswaardig. Sinds 2004 is hij vast verbonden aan het Vlaams Radio Koor. Als solist trad hij reeds op in binnen- en buitenland met werken van o.m. Bach, Schütz, Mozart, Brahms, Händel, Fauré e.v.a.

          Joris Bosman
zong na zijn studies zang en piano aan het Lemmensinstituut te Leuven en aan het Conservatorium van Brussel engageerde aanvankelijk in diverse ensembles waaronder het Brussels Kathedraalkoor, het omroepkoor van de BRT. o.l.v. Vic Nees en het Vlaamse Radiokoor o.l.v. Johan Duijck. Als solist zong hij in Monteverdi’s Maria-Vespers in Praag, de rol van Ferrando in Mozarts Cosi fan tutte te Cambrils Spanje, Purcell’s King Arthur en in der Esel’s Schatten van Richard Strauss in Dresden, Weimar en Arnstadt. Hij wordt uitgenodigd op festivals in eigen land waaronder het Festival van Vlaanderen en Wallonie, maar ook in Frankrijk waaronder Avignon, St.-Aubin, Pontigny, Vaux-de-Cernay en het vermaarde Festival de Cluny in Parijs. In de lente van 2004 vertolkt hij de rol van Achilles in Haendels laatste opera Daedemia op het barokfestival van Istanbul. Hij zong Les Noces van Stravinsky met theater Walpurgis en aan de Munt-opera in Brussel uitvoeringen van Boris Goudonov, Der Fliegende Holländer’, Die Lustige Witwe en Frühjahrsparade. Als Evangelist in beide passies van Johann Sebastian Bach is hij regelmatig te gast in Nederland, Frankrijk en België.

          Ludwig van Gijsegem studeerde zang aan het Koninklijk Muziekconservatorium te Brussel. Na zijn eindexamen vervolgde hij zijn studie in Aken en liep hij een masterclass liedinterpretatie aan de Musikhochschule te Wenen. Hij behaalde het hoger diploma Solozang aan het Koninklijk Vlaams Muziekconservatorium te Antwerpen, het diploma Docerend Musicus aan het Muziekconservatorium te Zwolle. Hij was laureaat van de ‘Concours International de Musique Ancienne’ te Hurtebis en van het Erna Sporenberg Solistenconcours. Van Gijsegem zong Bach tijdens radio-uitzendingen vanuit het Gewandhaus te Leipzig en debuteerde in het Wiener Musikverein als evangelist in Bachs Matthäus Passion. In het Amsterdams Concertgebouw zong hij o.m. Bach, Berlioz, Haydn, Honneger, Lloyd Webber, Orff, Puccini, Schostakovich en Verdi. Recent maakte hij tournees door Frankrijk. Samen met de sopraan Diane Verdoodt ondernam hij tevens twee uitgebreide recitel-tournees door Rusland. Van Gijsegem treedt ook buiten Europa op: Israël, Colombia, Mexico, Japan en China. Hij maakte uiteenlopende cd-opnamen, met o.a. Joodse Liturgische muziek, Händels Messiah, Schuberts Winterreise, Schönbergs Gurrelieder en de vocale muziek van Sjostakovich. Van Gijsegem zong Don José in Carmen te Amsterdam en in de voor hem en zijn ensemble La Gioia geschreven kameropera Sokrates van Boudewijn Buckinx. Ook oogstte hij successen in de hoofdrol ‘Der Zwerg’ van Zemlinsky te Amsterdam.

          Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck Conservatorium bij Cora Canne Meijer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn. In 1984 won hij 3 prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch (categorie lied) en in 1986 won hij de Toonkunstjubileum prijs, waarna hij een veelgevraagd solist. Hij gaf concerten met het Orkest van het Oosten, het Residentie-orkest, het Limburgs Symphonie Orkest, het Brabants orkest, en het Noord Nederlands Orkest. Tevens werkt hij regelmatig mee met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend. Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse Opera en zong daarna in diverse producties van De Nederlandse Opera (Il Barbieri di Seviglia, Die Glückliche Hand), Opera Forum (The rape of Lucretia, Tosca) La Monnaie te Brussel (Un Ballo in maschera, Don Carlos),  de Vlaamse Opera (Rigoletto, Le Grand Macabre, La Fanciulla del West, Werther) het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam ( Cosi fan Tutte, L'Incoronazione, Rodelinda) en de Nationale Reisopera (Plathee). In oktober 2003 zong Frans Fiselier de rol van zwarte minister in Le Grand Macabre (Ligeti) bij het B.B.C. Symphony Orchestra te Londen, en in februari 2004 volgde de rol van Eomolpus in Satyricon (Maderna) bij de opera van Nancy. In 2004 zong hij in een speciale bewerking vier rollen in Mozart's le Nozze di Figaro met het Nederlands blazersensemble en in 2005 was hij te gast bij het Gelders Orkest o.l.v. Martin Sieghart als Guglielmo in Cosi fan tutte en in augustus 2008 als Leporello in Don Giovanni. Het oratorium repertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes. Ook gaf hij vele liederenrecitals in binnen- en buitenland en ook bij de Nederlandse omroepverenigingen is hij regelmatig te horen.

          Thierry Vallier
studeerde na het voltooien van zijn studies ingenieur scheikunde zang aan de Conservatoria van Brussel en Luik en behaalde daar zijn eerste prijzen en hogere diploma’s. Tussen 1994 en 1998 was hij lid van de operastudio van De Munt. De Kamer-opera van Beieren nodigde hem in 1995 uit voor een serie concerten en opera’s, alsook een CD-opname met werken van Gluck, onder leiding van Siegfried Köhler. Verder zong hij rollen in Mozarts Don Giovanni, Le Nozze di Figaro, Die Zauberflöte, Rossini’s  Il Barbiere di Siviglia, Schuberts Die Zwillingsbrüder en Die Vierjährige posten onder leiding van Stefan Sanderling in Rennes, Bizets Carmen, Verdi’s Traviata en Rigoletto. In de laatste seizoenen heeft hij de rollen gezongen van Valentin (Faust) met de Vlaamse Filarmonie, Figaro (Barbiere), Dancaïre (Carmen) in het Paphos Opera Festival (Cyprus), opnieuw in Carmen met Opera-Hall onder leiding van Rudolph Werthen in Lissabon en München, in Gounods Roméo et Juliette, The Mikado van Gilbert & Sullivan en L'Etoile, Chabrier. Met "Le Ballet de Liège" heeft hij in Tel Aviv Carmina Burana vertolkt. Ook op het gebied van oratorium en lied is hij actief, op oude en hedendaagse muziek. Hij treedt regelmatig op in concerten en recitals.

          Pieter Hendriks
studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium. Zijn geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger.  Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias. Bij De Nederlandse Opera zong hij in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (Amsterdam en Tokio) en bij de Nationale Reisopera Von Webers Der Freischütz en Micha Hamels Snow White. Verder zong hij in Der Protoganist (Weill), Curlew River (Britten), Falstaff (Salieri), Nixon in China (Adams), Viva la Mamma (Donizetti) en King Arthur van Purcell. In 2008 in de Grachtenfestival-produktie Der Vampyr van Marschner en in 2009 in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 de rol van Graaf zong in 'Le nozze di Figaro' van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s 'Un Ballo in Maschera' bij de Nationale Reisopera. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.


          Kris Belligh
komt oorspronkelijk uit Belgie maar verhuisde naar Londen om te studeren aan Guildhall School of Music and Drama en studeerde vervolgens opera aan the Royal Scottish Academy. Hij volgde masterclasses bij Felicity Lott, Thomas Allen, Elly Ameling, Graham Johnson, Malcolm Martineau en Emma Kirkby. Hem werd een beurs toegekend om aan het Pacific Music Festival in Japan deel te kunnen nemen, waar hij zong onder de dirigenten Nicholas McGeegan en Michael Tilson Thomas. Tot zijn aansprekende concert engagementen behoren Handels Messiah and Israel in Egypt in de Kathedraal van Reims, de Bach Passionen en diens Hohe Messe in Stuttgart en Munchen, Mozart's Requiem in de Saint Eustache in Parijs, Rossini’s Stabat Mater en Petite Messe Solennelle, Haydns Schopfung,  Jahreszeiten en Lully’s Thésée met een Europese tournee o.l.v. William Christie. Zijn operarollen omvatten de titelrollen van Mozarts Don Giovanni en Nozze di Figaro (Brownsea Island Festival), Fiorello in Rossini's Il Barbiere di Sevilla (Opéra de Rennes en Opéra de Rouen), Guglielmo in Mozarts Cosi fan Tutte (Idée Fixe, Brussels), Dandini in Rossini's La Cenerentola, Belcore in Donizetti's L'elisir d'Amore (beide bij de Grange Park Opera), Marchese in Verdi's La Traviata (Longborough Festival Opera), Papageno in Mozart's Zauberflote (Leuven), Masetto in Mozart's Don Giovanni (Arts Theatre, Cambridge), en voorts rollen in L'heure Espagnole (Ravel), Dido and Aeneas (Purcell), Gianni Schicchi(Puccini).

          Henk van Zonneveld
begon op achtjarige leeftijd met pianolessen bij Herman Nieland en orgellessen bij Maarten Kooy in Soest. In 1975 behaalde hij in het Diploma Kerkmuziek en studeerde ondertussen aan het Utrechts Conservatorium. Voor zowel de hoofdvakken orgel als clavecimbel behaalde hij het Diploma Uitvoerend Musicus. Daarna specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek bij James David Christie, Jos van Immerseel, Ton Koopman en Gustav Leonhardt. Als solist maakte Henk van Zonneveld radio-, televisie- en CD-opnamen en concerteerde hij in Duitsland, België en Frankrijk. Als continuospeler treedt hij op met koren en orkesten en als docent clavecimbel en orgel was hij verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Hilversum. Ter gelegenheid van het Bach-herdenkingsjaar 2000 richtte hij het barokorkest Cappella Maria Barbara op, waarmee hij o.a. van J.S.Bach vele cantates, soloconcerten, passionen en oratoria uitvoerde.


          Harjo Neutkens
studeerde achtereenvolgens aan de academie voor beeldende kunsten te Den Bosch en de faculteit voor muziekweten- schappen van de Universiteit te Utrecht alvorens zich uitsluitend toe te leggen op het bespelen van de luit en aanverwante instrumenten, zoals de theorbe waarop hij het continuospel in Bachs Matthäus Passion verzorgt. Hij studeerde luit bij David van Ooijen en bij Toyohiko Satoh en nam deel aan diverse masterclasses en workshops van vooraanstaande luitisten. Momenteel brengen zijn concerten hem doorheen heel Nederland, Belgie, Duitsland en andere (buiten)landen. Hij heeft zijn medewerking verleend aan diverse c.d. produkties, radio uitzendingen en televisie registraties. Als continuo speler is hij met grote regelmaat betrokken bij de meest uiteenlopende theater, dans en muziekvoorstellingen. Hij maakt deel uit van diverse ensembles, orkesten en koren en is begeleider van verschillende zangers en instrumentalisten.

          André Telderman
werd geboren in Utrecht. Hij studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht en behaalde daar zijn einddiploma’s Koordirectie en Kerkorgel en de onderwijsakten voor zang en piano. Aan het Stedelijk Conservatorium te Zwolle studeerde hij af voor het solistendiploma piano, dat hij in 1975 met een bijzondere onderscheiding behaalde. André Telderman is sindsdien zeer actief als concertpianist, als begeleider en als dirigent. Hij concerteerde in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Spanje, Tsjechië en Rusland en maakte vele radio-opnamen, o.a. met het Radio Symfonie Orkest. Sinds 1976 is André Telderman werkzaam als docent bij de muziekschool "De Nieuwe Veste" te Breda. Hij is vaste begeleider en gastdirigent bij Hét Concertkoor en dirigent van het koor Cantate Corde uit Raamsdonk. Hij maakt deel uit van het befaamde Pianokwartet ‘Indigo’ waarmee hij veelvuldig in binnen- buitenland optreedt, onlangs nog in het Amsterdamse Concertgebouw.

          Cappella Maria Barbara
is een barokorkest dat door Henk van Zonneveld werd opgericht ter gelegenheid van het Bachjaar 2000. Sindsdien werden Bach’s solocantates, de meeste soloconcerten, de Johannespassie, de Mattheüspassie, het Weihnachtsoratorium en verder werken van o.a. Buxtehude, Mozart, Vivaldi, Händel, Rameau en Charpentier uitgevoerd. De bezetting wordt voor elk project aangepast aan de te spelen werken. Concertmeester is de Oostenrijkse violiste Barbara Erdner. De musici van het ensemble zijn allen zeer vertrouwd met de barokke uitvoeringspraktijk en spelen ook regelmatig met andere barokorkesten in Nederland en daarbuiten. Het ensemble is genoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, waarmee hij in 1707 in het huwelijk trad. Veel werken die hij in de daarop volgende jaren componeerde zullen ongetwijfeld ook door haar zijn beluisterd en gewaardeerd. In 1720 overleed zij, slechts 35 jaar oud, terwijl Johann Sebastian op reis was. Toen hij thuiskwam was zij inmiddels begraven.