Medewerkenden aan de Matthäus-Passion op 10 maart 2013

Elise Caluwaerts – sopraan

Carina Vinke – alt

Alex Vermeulen – tenor (evangelist)

Stephan Adriaens – tenor - aria's

Frans Fiselier – bas (Christus)

Pieter Hendriks – bas - aria's

Hét Concertkoor

Vocaal Ensemble Fioretto

De Oosterhoutse Nachtegalen

Cappella Maria Barbara

instrumentale soli:

Barbara Erdner - viool en aanvoerder orkest 1

Annabelle Ferdinand - viool en aanvoerder orkest 2

Fank Wakelkamp - viola da gamba

continuo:

Henk van Zonneveld – orgel

Anita Gluyas – cello

Harjo Neutkens – theorbe

Algehele leiding: André Telderman

Elise Caluwaerts studeerde eerst gelijktijdig aan de conservatoria van Antwerpen (klassieke zang) en Brussel (oude muziek) om daarna haar studies voort te zetten aan het Koninkijk Conservatorium van Den Haag, waar ze in 2006 Cum Laude afstudeerde. Masterclasses volgde ze o.a. bij Elly Ameling en David Wilson Johnson. Elise zong als soliste o.a. met Philippe Herreweghe en het Concertgebouworkest in het Concertgebouw van Amsterdam en het Vredeburg van Utrecht, met Jordi Savall en Hesperion XXI in Bozar, Brussel, met Luca Pianca en de Wienersängerknaben in het Konzerthaus van Wenen en zong ook de wereldpremieres van de opera Void/Sunyata van Wim Henderickx in Zurich, Zwitserland en Wired van Nicholas Lens in Beijing, China. Ze werkte reeds in heel Europa, Israel, Mexico en de Verenigde Staten samen met dirigenten als De Leeuw, Haim, Garrido en Gottfried.
Ze zong in de Vlaamse Opera, de Opera de Lille, Palacio Bellas Artes in Mexico, voor Radio France Paris en op festivals als het Festival de Beaune, d’Ambronay, du Perigord, de Musica San Sebastian, de Musica Vigo, Oude Muziek Utrecht en het Festival van Vlaanderen.

Carina Vinke treedt al sinds haar negende op in binnen- en buitenland. Zij studeerde aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag waar ze in mei 2004 haar bachelor klassieke solozang behaalde. Tijdens de masteropleiding aan de Nieuwe Opera Academie studeerde Carina bij Jard van Nes. Carina behaalde in juni 2007 haar masterdiploma.
Vanwege haar bijzondere, warme stemgeluid en dramatisch talent, wordt Carina in de Internationale muziekwereld beschouwd als een veelbelovend zangeres. Carina is van vele markten thuis: zij heeft zich sinds 2005 gespecialiseerd in het Spaanse liedrepertoire en werkte o.a. met Teresa Berganza en José Maria Gallardo del Rey.
Als concertzangeres zingt ze oratoria, hedendaagse muziek en lied. Als operazangeres vertolkte ze onder meer Bradamante in Händels ‘Alcina’, Hermia in Brittens 'Midsummer Night's Dream' en Carmen in een bewerking van Peter Brook, 'La tragédie de Carmen'. Verder werkte ze mee aan diverse radio en televisieprogramma's.

Alex Vermeulen is een van de meest ervaren Nederlandse zangers. Alleen al in het Concertgebouw van Amsterdam trad hij meer dan 150 maal solistisch op. Afkomstig uit Eindhoven, studeerde hij zang bij Louis Devos aan het Conservatorium van Amsterdam en zette na afronding zijn studie voort aan het Conservatorium te Brussel, waar hij met bijzondere onderscheiding afstudeerde. Hij zong daarna opera o.a. bij de Nederlandse Opera, de Vlaamse Opera en de Opera van Wallonië in opera’s van Verdi, Puccini, Boito, Wagner, Dvorak, Massenet, Gounod, Strauss, Menotti, Schreker, Levy, Barraud, Britten, Stravinsky, Monteverdi, Haydn en Mozart en bouwde ook een omvangrijk concert- en oratorium repertoire op. Hij zong onder dirigenten als de Waart, van Steen, Stulen, Bakels, Vis, Soudant, Ros Marba, Badea, Soustrot, Markovski, Zollman, Bartholomée, Paillard, Gribanov, Shpiller, Tabachnik, Aratani, Panteleev, Frantz, maakte vele radio- en tv-opnamen in Nederland, Frankrijk, Duitsland, Polen, Oostenrijk, Spanje, Italië, Zwitserland en Rusland. Alex Vermeulen treedt in heel Europa op met concerttournees en bij vele festivals. Hij trad op bij de prestigieuze serie Stabat Mater concerten in Oirschot, bij het Festival ‘Consonnances’ in St. Nazaire, bij het Kamermuziekfestival Schiermonnikoog en onlangs nog op het Finca Festival op Gran Canaria. Hij nam diverse cd’s op, waaronder de Caeciliamis van Gounod, Bach’s Matthäus Passion, het Requiem van Verdi, het Stabat Mater van Liszt en Pärt, naast Schubert’s Winterreise. Alex Vermeulen is muzikaal leider van Hét Concertkoor in zijn woonplaats Bergen op Zoom. Wegens zijn jarenlange verdiensten op muziekgebied zijn woonplaats, ontving hij in 2002 de Prijs voor Kunst en Cultuur van ‘Stad en Ommeland van Bergen op Zoom’. In het najaar van 2005 trad hij als solist op bij het huwelijk van Prins Floris en zijn Aimée, dat ook integraal door de NOS werd uitgezonden.

Stephan Adriaens is zijn zangstudie begonnen bij Jan Gooren aan de muziekschool te Heerlen. Vervolgens studeerde hij Solozang met specialisatie Opera bij Axel Everaert aan het Conservatorium Maastricht waar hij zijn bachelor diploma behaalde in 2009. Momenteel is hij daar bezig met zijn master. Van 2006 tot en met 2009 zong hij regelmatig in de koren van Opera Zuid, Studium Chorale en André Rieu. Hij heeft opgetreden in het Concertgebouw (Amsterdam), de Gelredome (Arnhem) en diverse theaters in Nederland, België en Duitsland. Hij werkte met dirigenten als Ed Spanjaard, Hans Leenders en Erik van Nevel. Vanaf het seizoen 2009-2010 is hij voltijds in dienst bij het koor van de Vlaamse Opera. Als solist zong hij onder andere de tenorpartij in de Berliner Messe van Arvo Pärt (Kerkrade, 2007) en Auferstehung und Himmelfahrt Jesu van C.P.E. Bach (Düren, 2008), Il Duca di Mantova/Rigoletto van Giuseppe Verdi (Nederland, 2009) en werkte hij mee aan de eerste CD-opname van Ben van Beurdens Nocturne (samen met pianiste Tonie Ehlen, 2009).

Frans Fiselier studeerde af aan het Sweelinck Conservatorium bij Cora Canne Meijer en zette zijn studie voort bij William Murray te Berlijn. In 1984 won hij 3 prijzen op het Internationaal Vocalisten Concours Den Bosch (categorie lied) en in 1986 won hij de Toonkunstjubileum prijs, waarna hij een veelgevraagd solist. Hij gaf concerten met het Orkest van het Oosten, het Residentie-orkest, het Limburgs Symphonie Orkest, het Brabants orkest, en het Noord Nederlands Orkest. Tevens werkt hij regelmatig mee met het Combattimento Consort onder leiding van Jan Willem de Vriend. Frans Fiselier maakte deel uit van de studio van de Nederlandse Opera en zong daarna in diverse producties van De Nederlandse Opera (Il Barbieri di Seviglia, Die Glückliche Hand), Opera Forum (The rape of Lucretia, Tosca) La Monnaie te Brussel (Un Ballo in maschera, Don Carlos), de Vlaamse Opera (Rigoletto, Le Grand Macabre, La Fanciulla del West, Werther) het Onafhankelijk Toneel te Rotterdam ( Cosi fan Tutte, L'Incoronazione, Rodelinda) en de Nationale Reisopera (Plathee). In oktober 2003 zong Frans Fiselier de rol van zwarte minister in Le Grand Macabre (Ligeti) bij het B.B.C. Symphony Orchestra te Londen, en in februari 2004 volgde de rol van Eomolpus in Satyricon (Maderna) bij de opera van Nancy. In 2004 zong hij in een speciale bewerking vier rollen in Mozart's le Nozze di Figaro met het Nederlands blazersensemble en in 2005 was hij te gast bij het Gelders Orkest o.l.v. Martin Sieghart als Guglielmo in Cosi fan tutte en in augustus 2008 als Leporello in Don Giovanni. Het oratorium repertoire van Frans Fiselier omvat vele componisten en vele stijlperiodes. Ook gaf hij vele liederenrecitals in binnen- en buitenland en ook bij de Nederlandse omroepverenigingen is hij regelmatig te horen.

Pieter Hendriks studeerde bij Herman Woltman en Wout Oosterkamp aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. In 1997 was hij prijswinnaar van de Erna Spoorenberg Vocalisten Presentatie voor oratorium. Zijn geeft blijk van zijn grote veelzijdigheid. Hij zong de grote oratoria van Bach, Beethoven, Händel, Haydn, Mozart, Mendelssohn en Rossini en daarnaast zong hij werken van Schönberg, Szymanowski, Orff, Zemlinsky, Martin, Bernstein, Britten en Honegger. Hij werkte met bekende ensembles als het Orkest van de Achttiende Eeuw, Residentie Orkest, Radio Kamer Filharmonie, Koninklijk Concertgebouworkest, Noord Nederlands Orkest en het Combattimento Consort Amsterdam en soleerde onder dirigenten als Jaap van Zweden, Frans Brüggen, Mariss Janssons, Ed Spanjaard, Jan Willem de Vriend, William Christie, Daan Admiraal en Christian Zacharias. Bij De Nederlandse Opera zong hij in de wereldpremière ‘Tea’ van Tan Dun (Amsterdam en Tokio) en bij de Nationale Reisopera Von Webers Der Freischütz en Micha Hamels Snow White. Verder zong hij in Der Protoganist (Weill), Curlew River (Britten), Falstaff (Salieri), Nixon in China (Adams), Viva la Mamma (Donizetti) en King Arthur van Purcell. In 2008 in de Grachtenfestival-produktie Der Vampyr van Marschner en in 2009 in Cimarosa’s ‘Il Pittore Parigino’ bij Opera Nijetrijne in Friesland waar hij in 2010 de rol van Graaf zong in 'Le nozze di Figaro' van Mozart. Begin 2010 zong hij de rol van Silvano in Verdi’s 'Un Ballo in Maschera' bij de Nationale Reisopera. Sinds 2002 is hij als eerste bas werkzaam bij het vermaarde Groot Omroepkoor in Hilversum.

Henk van Zonneveld begon op achtjarige leeftijd met pianolessen bij Herman Nieland en orgellessen bij Maarten Kooy in Soest. In 1975 behaalde hij in het Diploma Kerkmuziek en studeerde ondertussen aan het Utrechts Conservatorium. Voor zowel de hoofdvakken orgel als clavecimbel behaalde hij het Diploma Uitvoerend Musicus. Daarna specialiseerde hij zich in de uitvoeringspraktijk van barokmuziek bij James David Christie, Jos van Immerseel, Ton Koopman en Gustav Leonhardt. Als solist maakte Henk van Zonneveld radio-, televisie- en CD-opnamen en concerteerde hij in Duitsland, België en Frankrijk. Als continuospeler treedt hij op met koren en orkesten en als docent clavecimbel en orgel was hij verbonden aan het Centrum voor Kunst en Cultuur te Hilversum. Ter gelegenheid van het Bach-herdenkingsjaar 2000 richtte hij het barokorkest Cappella Maria Barbara op, waarmee hij o.a. van J.S.Bach vele cantates, soloconcerten, passionen en oratoria uitvoerde.

Anita Gluyas begon met cellospelen op tienjarige leeftijd in haar geboortestad Sydney, Australië. Na haar Bachelor of Music voltooid te hebben aan de Australian National University verhuisde ze naar Nederland om haar droom om Oude Muziek te studeren, waar te maken. Ze is een actieve freelance musicus en speelt in diverse ensembles voor Oude Muziek in Nederland en Frankrijk. Ze heeft gespeeld onder dirigenten als Philippe Herreweghe, Christophe Rousset en Marc Minkowski. Ze heeft net haar diploma gehaald voor de Bachelor of Early Music aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht.

Harjo Neutkens studeerde achtereenvolgens aan de academie voor beeldende kunsten te Den Bosch en de faculteit voor muziekwetenschappen van de Universiteit te Utrecht alvorens zich uitsluitend toe te leggen op het bespelen van de luit en aanverwante instrumenten, zoals de theorbe waarop hij het continuospel in Bachs Matthäus Passion verzorgt.

Hij studeerde luit bij David van Ooijen en bij Toyohiko Satoh en nam deel aan diverse masterclasses en workshops van vooraanstaande luitisten. Momenteel brengen zijn concerten hem doorheen heel Nederland, Belgie, Duitsland en andere (buiten)landen. Hij heeft zijn medewerking verleend aan diverse c.d. produkties, radio uitzendingen en televisie registraties. Als continuo speler is hij met grote regelmaat betrokken bij de meest uiteenlopende theater, dans en muziekvoorstellingen. Hij maakt deel uit van diverse ensembles, orkesten en koren en is begeleider van verschillende zangers en instrumentalisten.

Frank Wakelkamp studeerde "moderne" cello aan het Utrechts Conservatorium, waar hij les had van Dmitri Ferschtman en Maarten Mostert. Masterclasses volgde hij bij Frans Brüggen, Heinrich Schiff en Christophe Coin. Bij Viola de Hoog studeerde hij af als Uitvoerend Musicus barokcello. Als orkestmusicus werkte hij met Anima Eterna, Concerto d'Amsterdam, Currende, Les Musiciens du Louvre, Al Ayre Español. Met het Holland Boys Choir nam hij de onder andere 200 religieuze cantates van J.S. Bach op als continuo-cellist en als bespeler van de violoncello piccolo. Hierna nam hij een solo-CD op met cellosonates van de Amsterdamse barokcomponist Jacob Klein. Hiervoor verrichte hij ook musicologisch onderzoek naar de voorheen onbekende Klein. Kamermuziek speelt Frank Wakelkamp met Camerata 1800, The Great Charm, Gut Feelings en diverse ad hoc formaties, maar hij treedt ook op als solist. Met Trio Eroica won hij in 1996 het concours Musica Antiqua in Brugge en de Radioprijs van BRTN 3. In juni 2002 debuteerde hij op de viola da gamba en in 2003 soleerde hij voor het eerst in de Mattheüspassie van Bach. In 2005 startte hij met de eerste Urtext-uitgave van onder meer de cellosonates van Boccherini. Sinds 2009 geeft hij minors barokcello aan de Fontys Hogeschool in Tilburg.

Barbara Erdner werd geboren in Salzburg, Oostenrijk in 1970. Zij studeerde viool aan de Hochschule Mozarteum Salzburg waar zij cum laude afstudeerde als uitvoerend en docerend musicus. Verder volgde zij cursussen bij Ivry Gitlis, Shmuel Ashkenazy en Enrico Gatti. Barbara Erdner ontving een studiebeurs om zich te specialiseren in de barokviool. Dit deed zij bij Lucy van Dael aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam. Als uitvoerend musicus speelt zij in ensembles zoals het Amsterdam Baroque Orchestra, Anima Eterna Brugge, New Dutch Academy, Freiburger Barockorkest, Les Talens Lyriques, Utrechts Barok Consort, Anima Eterna Brugge, Armonico Tributo Austriae, Capella Leopoldina Wenen, Northern Consort en Concerto d’Amsterdam. Bij Capella Maria Barbara (NL), Camerata Argentea (A), the Netherlands Bach Orchestra en Progetto Semiserio Wenen is Barbara Erdner regelmatig concertmeester en met het Leids Barok Ensemble en Les Ballets C de la B Gent heeft zij solistisch opgetreden. Zij is medeoprichtster van meerdere kamermuziek ensembles: Camerata 1800, La Compagnie Baroque, Le Cercle Musical, Connection 1700, L’Aimable Accord en Spirit of Musicke Salzburg.

André Telderman werd geboren in Utrecht. Hij studeerde aan het Nederlands Instituut voor Kerkmuziek te Utrecht en behaalde daar zijn einddiploma’s Koordirectie en Kerkorgel en de onderwijsakten voor zang en piano. Aan het Stedelijk Conservatorium te Zwolle studeerde hij af voor het solistendiploma piano, dat hij in 1975 met een bijzondere onderscheiding behaalde. André Telderman is sindsdien zeer actief als concertpianist, als begeleider en als dirigent. Hij concerteerde in Nederland, België, Engeland, Duitsland, Spanje, Tsjechië en Rusland en maakte vele radio-opnamen, o.a. met het Radio Symfonie Orkest. Sinds 1976 is André Telderman werkzaam als docent bij de muziekschool "De Nieuwe Veste" te Breda. Hij is vaste begeleider en gastdirigent bij Hét Concertkoor en dirigent van het koor Cantate Corde uit Raamsdonk. Hij maakt deel uit van het befaamde Pianokwartet ‘Indigo’ waarmee hij veelvuldig in binnen- buitenland optreedt, onlangs nog in het Amsterdamse Concertgebouw.

Cappella Maria Barbara is een barokorkest dat door Henk van Zonneveld werd opgericht ter gelegenheid van het Bachjaar 2000. Sindsdien werden Bach’s solocantates, de meeste soloconcerten, de Johannespassie, de Mattheüspassie, het Weihnachtsoratorium en verder werken van o.a. Buxtehude, Mozart, Vivaldi, Händel, Rameau en Charpentier uitgevoerd. De bezetting wordt voor elk project aangepast aan de te spelen werken. Concertmeester is de Oostenrijkse violiste Barbara Erdner. De musici van het ensemble zijn allen zeer vertrouwd met de barokke uitvoeringspraktijk en spelen ook regelmatig met andere barokorkesten in Nederland en daarbuiten. Het ensemble is genoemd naar Bachs eerste vrouw, Maria Barbara, waarmee hij in 1707 in het huwelijk trad. Veel werken die hij in de daarop volgende jaren componeerde zullen ongetwijfeld ook door haar zijn beluisterd en gewaardeerd. In 1720 overleed zij, slechts 35 jaar oud, terwijl Johann Sebastian op reis was. Toen hij thuiskwam was zij inmiddels begraven.

Hét Concertkoor werd in door Alex Vermeulen 1994 opgericht, speciaal voor het initiatief van twee rotaryclubs in Bergen op Zoom met de tweejaarlijkse uitvoering van Bach’s Matthäus Passion, waarvan Hét Concertkoor sedert 1995 de vaste waarde is. De start van het koor gebeurde nog onder de vleugels van de muziekschool. In 2005 verzelfstandigde het koor zich en sedertdien nam naam en faam van het koor in zeer korte tijd een ongekende vlucht. Hét Concertkoor ontving direct uitnodigingen voor zeer succesvolle optredens buiten Bergen op Zoom, wat in november 2007 resulteerde in het debuut in Het Concertgebouw van Amsterdam met het Requiem van Verdi. Nog geen half jaar later zong Hét Concertkoor daar weer, nu met het Requiem van Mozart, dat vorig seizoen ook in Kiev werd uitgevoerd. In eigen stad is het koor in zeer korte tijd uitgegroeid tot een vaste waarde, met jaarlijks tenminste drie grote concerten. Tot de steeds toenemende repertoirestukken van Hét Concertkoor behoren diverse grote missen van o.a. Mozart en Hummel, de Matthäus Passion, Johannes Passion en Weihnachts Oratorium van Bach, The Messiah en Jephta van Händel, de Requiem missen van Verdi, Berlioz, Mozart en Dvorak, de Stabat Mater versies van Haydn en Dvorak, Carmina Burana van Orff en Miserere van Gorecki. Hét Concertkoor ontpopte zich ook tot een ambitieus concertorganisator, middels de oprichting van de Stichting Hét Concertkoor (HCK) Kamermuziek. Het koor ontplooide initiatieven tot bijzondere concerten zoals het 4 mei Herdenkingsconcert en het concert in 2006 bij gelegenheid van de herdenking van de Hongaarse opstand van 1956. In oktober 2011 zong Hét Concertkoor het Stabat Mater van Dvorak in New York onder leiding van de Russisch-Amerikaanse dirigent Eugene Sirotkine en herhaalde dit concert in maart 2012 in Het Concertgebouw van Amsterdam.

Vocaal Ensemble Fioretto is een projectkoor dat al ruim 15 jaar zingt onder leiding van dirigent Thijs Kramer en was te beluisteren in de regio en daarbuiten, ook in grotere producties als Arvo Pärt Berliner Messe, Mozart Requiem, Rutter Requiem en het Weihnachts Oratorium van Bach. In de Romboutskathedraal in Mechelen, België werd het Requiem van Duruflé uitgevoerd. Het koor zingt vaak op uitnodiging, tijdens herdenkingsdiensten, kerkelijke vieringen of jubilea. Op bevrijdingsdag bijvoorbeeld werd The Voice of Freedom van Anton Rubinstein, gezongen door Vocaal Ensemble Fioretto, door de AVRO rechtstreeks uitgezonden, vanuit de Spiegelzaal van Het Concertgebouw – een memorabel feit uit de historie van het ensemble. Het koor maakt sinds 1997 deel uit van de Stichting Fioretto, muzikale en educatieve projecten. De Stichting stelt zich ten doel klassieke muziek, in de ruimste zin van het woord, als cultureel erfgoed door te geven, toegankelijk te maken en levend te houden. De Stichting organiseert regelmatig eigen concerten en zet dan graag werken op het programma, die weinig gehoord worden, maar wel gerekend kunnen worden tot juweeltjes uit de muziekliteratuur. Het koor beschikt over ervaren koorsolisten die ook regelmatig soleren bij andere koren.

Het Koor De Oosterhoutse Nachtegalen is in 1939 opgericht. De leeftijd van de koorleden varieert van ongeveer 7 tot ongeveer 20 jaar. De jongens en meisjes komen niet alleen uit Oosterhout, maar uit de hele regio. Vele concerten en vieringen worden ieder jaar opnieuw in binnen- en buitenland door de Oosterhoutse Nachtegalen opgeluisterd. Daarbij worden ook regelmatig gerenommeerde podia aangedaan. Vrijwel elk jaar maakt het koor een tournee. Zo werden de laatste jaren Duitsland, Canada, Amerika, Denemarken, Noorwegen, Tsjechië, Polen, Engeland, Spanje, Oostenrijk, Siberië, Zuid-Afrika, Rusland, Albanië en Ierland bezocht. Het koor werkt zeer regelmatig mee aan allerlei projecten. Zo voerde het koor op initiatief van de Stichting Hoger Onderwijs Zuid-Nederland, samen met het Brabants Conservatorium en de Dansacademie, een aantal keren de musical 'Joseph and the amazing technicolor dreamcoat' van Andrew Lloyd Webber uit onder regie van de bekende Belgische regisseur Frank van Laecke en met solisten als Janke Dekker, Bas Groenenberg en Marco Bakker. Aan uitvoeringen van de Matthäus Passion wordt zeer regelmatig medewerking verleend. De koorleden krijgen veel meer dan een muzikale vorming. Ook op sociaal vlak en op het gebied van zelfstandig leren functioneren krijgen ze een schat aan ervaringen mee. Denk hierbij maar aan het onderbreken van een imposante treinreis met de Trans Siberië Express, om drie dagen op een vlot de Manarivier in de wildernis van Siberië af te drijven met overnachtingen langs de oevers. Als wereldreizigers maken ze veel dingen mee waar leeftijdgenoten (en vaak niet alleen zij) alleen maar jaloers op kunnen zijn: zingen voor en zelfs mét de president van Polen, Lech Walesa, raften op de Ottawa-river in Canada, de voormalige cel van Nelson Mandela op Robbeneiland in Zuid-Afrika bezoeken, zingen met begeleiding van Louis van Dijk of Jan Vayne, Auschwitz met eigen ogen aanschouwen, een feestje met en bij oud-schaatskampioen Kees Verkerk in Noorwegen hebben en regelmatig optreden voor radio en televisie in het buitenland. De muzikale leiding in handen van Wim Schoones. Hij is ook verantwoordelijk voor de opleiding van de jonge nachtegalen.