Hét Concertkoor


Hét Concertkoor werd in september 1994 opgericht onder auspiciën van de toenmalige Muziekschool van Bergen op Zoom als projectkoor voor een tweetal doelen: de tweejaarlijkse uitvoering van de Bachs Matthäus Passion én basiskoor voor de grote koorprojecten van het Muziekfestival West-Brabant. Van beide projecten was de oprichter van het koor Alex Vermeulen ook de initiator.


In deze vorm zong het koor vele uitvoeringen van de Matthäus Passion (naast Bergen op Zoom ook meerdere malen in Oosterhout en Zaltbommel) en werkte het mee aan de series koorconcerten van het Muziekfestival West-Brabant: vier uitvoeringen van de Grande Messe des Morts van Hector Berlioz in 1996 en vijf uitvoeringen van de Messa da Requiem van Verdi in 1998. Beide concerten werden ook op CD uitgebracht. Daarnaast zong het koor (nog steeds in projectvorm) de Requiemmissen van Mozart en Dvorak, het Stabat Mater van Dvorak en het Weihnachts Oratorium van Bach.


In 2005 werd afscheid genomen van de muziekschool en ging het koor als zelfstandige vereniging verder. Dit leidde binnen korte tijd tot een stormachtige ontwikkeling. Niet alleen werden in Bergen op Zoom vele concerten gegeven, maar het koor kreeg binnen enkele jaren ook vele uitnodigingen. In Antwerpen zong het de Messe Es-Dur van Hummel samen met het Requiem van Mozart en werkte het daar ook mee aan het Internationale Stemmenfestival met het Miserere van Gorecki.
In eigen land zong het koor diverse concertseries met de Requiemmissen van Verdi en Mozart, waaronder vier maal in het Amsterdamse Concertgebouw. In de regio Bergen op Zoom is het koor inmiddels uitgegroeid tot de grootste koorvereniging met tal van uitvoeringen.
Het seizoen is opgebouwd rond drie vaste concertperioden: kerstconcert, passieconcert en een 4 meiconcert of een voorjaarsconcert.

In april 2010 maakte het koor haar eerste grote concertreis naar Kiev. In oktober 2011 werd het koor uitgenodigd in New York voor het uitvoeren van het Stabat Mater van Dvorak en zong datzelfde werk in maart 2012 in het Concertgebouw in Amsterdam. In december 2012 en 2014 organiseerde het koor een scratch met Händels 'The Messiah'.

In 2014 en 2015 voerde het koor twee maal een van de meest bijzondere werken op haar repertoire tot nu toe uit: het wonderschone oratorium 'Annelies' van de  Engelse componist James Whitbourn, een werk gebaseerd op teksten uit het dagboek van Anne Frank.

Bij de foto: De uitvoering van de Matthäus Passion op 3 april 2011.